Tuesday, June 24, 2008

_Aqiqah_

Saya sampai dirumah jam 10.00pm ahad yang lalu. Kepala pusing dari hari jumaat membawa ke hari ini. Ditambah dengan daging kambing yang enak itu. Arghhhh…yang penting sedap..pening-pening lalat belakang kira. Mungkin pusing-pusing ini juga akibat stress dan tidur yang tidak teratur. Ermmmm..

Cerita seorang pakcik ketika di majlis aqiqah yang saya hadiri ahad lalu. Daging kambing cuma panas…cumanya, kita orang-orang melayu ini sudah membenamkan didalam kepala kita, makan daging kambing pasti pening kepala atau yg tepat sekali “tekanan darah tinggi”. Saya setuju dengan pendapat pakcik itu. Saya juga sudah benamkan didalam kepala saya. Makan daging kambing dan lembu buat tekanan darah naik. Heh!

Saya banyak menerima update dari ibu saya ketika saya balik ke kampung baru-baru ini…seorang teman…diserang angin ahmar..lumpuh sebelah badan. Saya simpati. Dia masih muda. Pertengahan 30an. Belum berkahwin. Kadang kala saya terfikir. Jika sudah begitu jadinya..bagaimana? tidak punya isteri dan anak. Ibu juga sudah tua…arghhhh…mainan fikiran saya agaknya. Tuhan lebih mengerti. Mengapa kita perlu mempertikaikan segalanya. Dia maha mengetahui.

Owhhh…majlis aqiqah yang saya hadiri sangat meriah..almaklumla..cucu ketiga bagi pakcik saya ini…ditambah lagi darah melayu dan Perancis. Comel. Pipi gebu. Kulit kemerahan seperti bapanya. Abang-abangnya pun punya rupa yang sama. Jika dilihat. Pasti tidak kelihatan melayunya. Sikit tidak mirip ibunya. Mengingat kata makcik-makcik di majlis itu…”kekasih kad0k! baby putih seperti kamu…kalau orang tengok...pasti mereka berkata dia benar-benar anak kamu”…alahaiiii

Nota kaki:
Owhhh..seorang teman baru melangsungkan perkahwinannya jumaat yg lalu..semoga selamat semuanya..semoga menjadi seorang suami yg soleh…harungi perkahwinan dengan penuh keikhlasan. Itu kunci untuk segalanya. maaf..saya tidak boleh menghadiri majlis kamu di Pahang itu…jika dirumah kamu..Insya-Allah

15 comments:

tasikmerah said...

kamu sedang menunggu baby yer kadok...

kadok said...

tm,
sudah lama..haihhh

Sastri said...

haaa... encik Jowo tu pun, mam lamb chop mesti kepalanya weng pastu... tapi nak gak mam tu...

saya memang tak mamam daging kambing... cuma pernah sekali ditrick nenek dengan sate kambing buatannya sendiri... kalau lamb chop tu, saya akan rasa sikit encik Jowo punye je...

blackpurple @ jowopinter said...

Aku sekali makan kambing mesti nak pitam. Ha ha ha!

Kau dulu masa kecil-kecil aqiqah tak Kadok? :D

Al-BIMA SAKTI said...

makan apa-apa pun kalau terlebih
memang le tak boleh
apa saja penyakit boleh tumpang singgah
banyak bawak masalah...

kadok said...

sastri,
dia sesekali xpe sastri...jgn selalu...bila dah weng..sastri picit kepala dia la..hahaha

bp,
aku mkn daging lembu tangkap tengkok bro..weng sehari..mkn hari kadang2...dah kot? hahahahaha

kadok said...

al-bima sakti,
betul tu..kena bersederhana..tp nafsu susah dikawal la bro...:p

rudy bluehikari said...

dah tak makan daging merah;lembu,rusa,kambing etc sejak dua tahun lepas.... eheheheheh

pB said...

setakat ni kalau belasah daging kambing ok lagi

kena pulak masak kuzi

cicah roti putih

fuyohhh ....!!!!

Ayu said...

saya tak suka daging kambing itu hehehehe

kadok said...

rudy,
tp kenapa?

pb,
wahhh kak pb..buat ayaq liur kua ni...hahahah

ayu,
sy bedal aje..:p

jamri said...

zaman dulu org takut harimau, zaman sekarang org takut kambing...

sup kambing kat parit botak, BP. ada lagi tak sekarang?

kadok said...

jamri,
sup kambing yg kat rnr tu ke?ada lagi bro..situ pon sodaaaapppp....hahaha

Kak Lady said...

Akak memang paling suka makan daging kambing...kalau makan nasi beriani...mesti pilih beriani kambing...kepala pening sebab panas kot..

Paling geram tgk baby yang comel2...rasa nak picit aje pipi diorang...

kadok said...

kak lady,
sy kalau baby nak geget pp derang...hahahaha