Monday, October 13, 2008

_aku pantang tau_

Aku pantang betul tengok bebudak yang datang rumah beraya bila kita bagi duit raya dalam sampul tu, Sibuk jugak la dia nak bukak depan-depan kita ni. Nak aje aku sekeh. Nasib baik mak pak korang ada depan aku ni…kalau idak..ko memang kena sekeh tau. Heh!!!

Haaa..ni ada satu cite lawak sikit masa raya lepas. Kiterang pergi beraya di Johor Bahru. Saudara mara. Dalam kelompok rombongan cik kiah tu..ada jugak la anak menakan aku yang agak degil sikit. Masuk disatu rumah…memasing pok pek pok pek…bila dah balik…si tuan tanah bagi la duit raya dalam sampul..budak-budak ni seme memang tunggu yang tu aje..ntah dia kenal ke idak tu sedara mara dia pon aku tatau…hahaha…jadi, bila aku menghampiri kereta.

“awak dapat berapa” tanya aiman
“singget je, awak?” kata Daniel
“singget gak?” kata aiman
“lah…harap rumah aje beso..rumah batu..pago cantik-cantik…tapi bagi singget? Pelokek la” kata Daniel dgn muka serius.

Aku dan kekasih hanya mampu ketawa. Haihhh..bebudak sekarang memang berbeza.

Lepas dari incident itu..aku cuci derang cukup-cukup. Kamu memalukan keluarga kamu. Tau tak?!!! iyeeeee..aku tau..derang kan cuma budak-budak..aku pun saje je…ntah-ntah dulu pon aku sama macam tu...hahaha

25 comments:

Dzulkarnain Mohamad said...

hahaha..anak sedara aku pn sama..
siap jampi2 sampul tu harap dapat lebih dari singgit..


last2 byk sampul yg ada singgit je kt dalam..budak2 skrg..

kadok said...

dzul,
hahaha..kalau tgk reaksi derang masa dapat duit singget..x dapat aku bayangkan lawak dia..sambil muka berkerut...hahahahhaa

Masy said...

klu sy ade budak sebut camtu, sy mintak je balik.

"ko nak duit banyak, pegi mesin rumput kat laman tu. nanti aku bagi upah", kata sy dgn serius.

so far tak penah lg bagi kat budak2, takat anak2 buah jelah hehe

Khairi said...

thanks pd ucapan. Hehe, tggu jemputannya :p

Budak-budak zaman sekarang, duit rya beratus2..

adik ipar sy derjah enam (br pas UPSR) dpt dekat seratus sengah duit raya, tau dia beli apa?

Hand phone..

kadok said...

masy,
wahhh..kalau mesin rumput dah rupa mendera tu masy...:p

khairi,
dah agak dah..sure dia beli hp...hehehe

Abby ♥ Aidilfitri said...

aku memang bg singgit je, tak buh dlm sampul pon. kasi kat kazen aku, tanya budak2 , nak duit raya ke nak makan, ramai jwb nak duit raya. so kasi je la, dr aku kena basuh gelas kan.
satu lagi jgn bg derang sampul, katdepan umah aku, derang buang je lepas dpt duitraya, buat semak je

Si Kachak Suparjo said...

Budak2 skang dah maju sgt pemikiran diorang. Takot aku.


Oi oi, raye kat JB x ckp. Ko mmg sngaje nak ngelak blanje aku ayam kenny kan?

kadok said...

abby,
sepupu aku pernah buat taktik mcm ko..even kat klang ni pon sama..bebudak yg dtg berduyun tu...tanya dulu..nak mkn kuih ke atau duit raya...derang prefer duit raya..sungguh x ikhlas...hahahahahaahahahah

kachak,
ko dtg sini la..pak kenny menunggu...hahaha..konpem ni..:p

Water Lily said...

Meterialistik bebudak sekarang ya. Kita dulu sepuluh sen pun syukur dah

tasikmerah said...

MC pulak bila org nk bg duit raya dia kata 'tak payah... tak payah bagi... duit raya saya dah banyak'.

HA HA HA.

kadok said...

kak WL,
sy pon sama kak WL..dulu paling byk duit raya cuma 50sen je..tp x pernah merungut..tp masa tu duit 50 sen dah kira agak byk la kan?..hehehe

TM,
ckp dgn MC...kalau xmo..bg kat aku..poket aku sedia menerima..hahahah

cippp said...

duit raya..?
mesti ke bg?
klu x bg x bleh ke?

budak2 dtg umah aku.. aku bg gula2 3 biji sorang..

3biji = 20sen tau hahahah

kadok said...

cippp,
masa dia kua rumah ko.."ehh..gula2 je?" hahahahhha

cippp said...

Pokcik,

at least dia bleh isap gegula tu sambil ketuk umah org lain. Nak beli.. mana ada kedai bukak hahahah

kot aku dgr dia ckp camtu..

aku.."sib baik auntie bg tau. Klu xnak bak blk" hahahaha

Al-BIMA SAKTI said...

nama pon bebudak. beraya bukan nak kuih, tp nak duit. nak wat camne...? kena buat faham aje ler...

pB said...

kak pB , awal awal lagi dah warning kat anak anak dara kak pB.

kalau dpt sampul raya , JANGAN bukak dalam umah tu. Terus dibagi pada aBah ....


Dalam kereta, baru kita buka tengok ...


Sib baik , semuanya dengar kata .....

kadok said...

cippp,
kalau dah mcm tu..x terkata apa dah...hahaha

al-bima,
paham sebenarnya..tp jgn bukak depan org yg bagi tu...ni belom keluar pintu dah sibuk nak bukak...hahaha

pb,
bagus kak pb..dengar kata..hehehe

Faizah said...

sepupu saya pon sama da "nah mama, kak yana bagi, singgit jeee" panjang btul je tu .. kekekek

Muhammad Azli Shukri said...

sama la. pantang betul. salam singgah dan salam aidilfitri.

kadok said...

faezah,
muncung sedepa ekk...:p

m.a.s,
salam aidilfitri juga..:)

denanz said...

takpe le. bebudak. kebanyakannya camtu.

benjamin said...

saya pun ak suka dengan situasi sebegitu dan kadang-kala suddenly bila dah bukak sampu itu, dengan rasa tak bersyukur, dia berkata : ala seringgit jer..

kadok said...

denanz,
nama pon budak2 kan?..:)

benjamain,
budak2kan..kena bersyukur..:)

HAMIDI BIN SARIF said...

hahaha , lain kali ko tukar duit syiling sepuloohh sen jerk kat bank pastu ko mskkan dlm ampau,
kalau bebudak dtg ko bg jer sepulug amapau,bermakna mesti bdk kecik tu ingat ko byk duit, haaaaa

kadok said...

hamidi,
sure dia leh rasa bro...:p..lagi la teruk nnti.."lahhh..20 sen aje? kedekut betul"..mau haru aku...hahhaa