Wednesday, August 26, 2009

_cik sri siantan_

Cik Sri Siantan,

Terpanggil saya menulis surat ini untuk menyatakan kerisauan saya pada cik sri siantan. Saya sudah berkahwin dan punya seorang anak lelaki. Pada masa ini, hanya saya yang berkerja dan isteri saya adalah surirumah sepenuh masa. Kami telah berkahwin kira-kira setahun setengah yang lalu atas dasar suka sama suka dan menetap dirumah mentua saya di lembah kelang. Permasalahan saya, sejak kebelakangan ini, mertua saya kelihatan tidak begitu menghiraukan saya dan malah saya kadang kala di sindir sedangkan saya tidak tahu hujung pangkal ceritanya. Buat pengetahuan cik sri, saya pernah menyuarakan hasrat hati saya untuk keluar dari rumah mentua saya supaya kami boleh merasai sendiri pahit maung hidup berkeluarga secara sendiri tanpa campur tangan orang lain. Mungkin itu menjadi punca mentua saya menjadi sebegitu. Pernah ada ketika saya dilayan seperti orang asing. Pernah juga saya seakan dijauhkan dari anak saya sendiri mahupun dari isteri saya. Saya dapat rasakan isteri saya berada di pertengahan antara suami dan seorang ibu. Dia juga tertekan. Malah dia pernah memberitahu hal berkenaan kepada ibu saya sendiri.

Untuk dibawa berbincang, saya rasa itu amat sukar. Dia bukan jenis sebegitu (mentua saya). Keras kepala dan sombong saya kira. Hendak saya bawa isteri saya keluar dari rumah. Saya bimbang dengan tekanan yang isteri saya akan alami. Malah sekarang, kami suami isteri terpaksa berjumpa secara sembunyi-sembunyi. Berjumpa dengan anak saya sendiri pon terpaksa berbuat yang sama. Ibu mertua saya juga melarang anak saya berjumpa dengan neneknya (ibu saya). Saya buntu. Itu juga yang menyebabkan saya nekad menyewa diluar. Hasrat dihati ingin membawa isteri dan anak kesayangan, tapi memikirkan keadaan isteri saya, saya jadi kasihan. Tapi saya perlu juga kasihan terhadap anak dan diri saya sendiri. Hidup sendirian tanpa anak dan isteri bukanlah satu perkara yang mudah.

Saya berharap permasalahan saya mendapat perhatian dan “respond” dari pihak saudara/saudari.
Sekian,

Abu dan timah
(bukan nama sebenar)

p.s:
ye sila-sila beri pandangan bagi membantu abu dan timah..kesian dia..huhuhuhuhu

28 comments:

afdni said...

aiseehhh..agak berat dan rumit masalah nie..kalo tny pendapat sy..the best way is keluar dr rumah tu n build up 'their' own life..sometimes mungkin kita kene jaga hati semua pihak but then takkan kita nak korbankan rumahtangga kita sendiri kan..sbb kan from d story nmpk cm family mertua tu tknak lebih kurang langsung..tu bukan cucu dier sorang..kene la pk hati pihak besan gak..so renung2kan dan slamat beramal..

Faizah said...

ooo, masa mule2 kawin lg, husband sudah cakap mau dok luar, walopon mak saya udah bg hint2 soh dok ngn dia, dan saya menurut perintah en suami ler..memula (sampai sekarang pon)asik menyebut kelebihan kalo dok ngn dia, takyah masak, dekat ngn mak, takyah bayar sewa, lagi2 bila isu sape nak jaga anak kami nnti. huhu, mmg serba salah, tp pekakkan telinga ajeeee

alhamdulillah, mak dah boleh terima anak pmpuannya kene ikut kata husband huhuhu, tp sy sebenor2nya kesian kt mak sy yg takde suami tu, tp ape nak buat, sy bukan tanggungjawab mak lg huhu.

sesi meluahkan perasaan plak. ya ampunnn

tp ape2 pon, bila dah dok umah sendiri, lg seronok, ada suka dan duka, selamat berjaya yeee

kadok said...

afdni,
sometimes susah nak please semua org kan..doakan aje lah timag n abu ok..:)

faizah,
sy rasa sedari awal kena tanam azam sebegitu..tp x semua punya kemampuan berumah sendiri/sewa selepas kawen..normally they were BROKE..:)

Faizah said...

kadok,

sbb tuh ler jgn berabisan masa kawin, kene ada skit duit nak masuk umah baru, sy kire beruntung, sbb umah sy dok skang, umah mak saya juga, umah sewa dia hehehehehe

Kehelan said...

mak saya awal2 lg dh pesan, pas kawin, sila duduk rumah sendiri, jgn duduk ngn keluarga mentua atau keluarga sendiri... dan adik sy yg telah berumahtangga sdg mempraktikkanya...

kadok said...

faizah,
tu la..kena pesan benda ni kat orang2 yg baru nak kawen..kalau x jd camni la..kesian abu dan timah..:(

kehelan,
bagus la camtu...kdg2..couple tu xde pape..tp sebab parent/parent in law masuk campur..smpi bercerai berai dibuatnya..:)

Masy said...

patutnye isteri dia kene ikot dia walau mcmanapun. skrg berkat hidup dia bkn pada mak lg, tp pada suami.

errr tp mak dia laa pulak songeh semacam. leceh aa makcik ni. huhuh. ape kata kawenkan je mak dia? ade kawan dok umah. heheh

kadok said...

masy,
mak dia dah kawen la...ada laki..dan laki dia buat dekkk je perbuatan bini dia tu..:)

sya said...

Bagi kak sya si Abu kena tegas.. ambil keputusan berpindah ke rumah sendiri. Jangan sampai perbuatan mertua mengeruhkan hubungan suami isteri begitu juga anak. Ibu mertua mungkin akan marah dan merajuk.. tapi bila dah pindah .. Abu dan Timah mestilah menjengah ibunya dan pekakkan telinga jika ibunya bising. Lama2 diam lah tu terutama bila tenguk sumenya berjalan dengan lancar. Yang penting lepas pindah jgn putus hubungan. Tahan ajelah telinga setahun dua dia membising pastu mesti senyap.

Apa pun keputusan di tangan Abu .. kenapa nak menjeruk perasaan hanya utk menjaga hati orang lain

addyaholix said...

saya belum kahwin, tapi boleh bagi pendapat ke bang kadok?

keluar dari rumah tu dan bina hidup sendiri. memang pada mulanya susah, tapi itu lebih baik untuk semua.

ofismate saya baru kahwin bulan 7 hari tu dah mula merungut pasal masalah duduk dengan mertua.

kadok said...

kaksya,
mcm kerak nasi kan?..:)

addy,
betul tu..sape yg suka dok dgn mentua? nobody..:)

cippp said...

pompuan ni kan.. bila dah kawen.. lepas dah tanggungjawab pd ibu bapa. tanggungjawab hanya pd suami. timah patut patuh pada abu. sepatutnya mak timah tau hal ni.. sementelah lg mak timah tu org lama.

dosa besar tau pisahkan isteri dgn suami tanpa alasan yg kukuh.

sori lah.. aku xtau plak ada lg makpak yg berperangai macamni

cippp said...

pokcik,

mak sy dulu.. sblm kawen dah sound sy

"ko lps kawen, ko jgn duk dgn ibu, jgn duk dgn mentua. pandai2 korang lah nak idup.."

hah.. smp camtu sekali ibu sy ckp.. nak suh anak dia berdikari

kadok said...

cippp,
betul tu...kalau kena mentua yg ok..xpe..tp kalau kena yg mentua cam dia ni..haru biru jadiknya..:)

tasikmerah said...

alahai... berat masalah nih... aku rasa cara terbaik ialah dok rumah sendirik. dan dlm masa sama sentiasa buat baik pd mertua walau dia buat perangai tak elok kt kita.

:)

jamri said...

ada jugak mak mertua mcm ni ye...

Khairi said...

bukan ko dah beli rumah ke kadok. yg kucing mus berak atas rumput rumah ko kan? aku konfius ni sebenarnya, abu ng timah ni mesti ko kan hahaha.

kadok said...

tm,
betul tu..lama2 cairlah dia tu.

jamri,
ada bro...masih ada mentua camtu..huhuhu

kadok said...

khairi,
ape pulak aku..ko ni pon..adehhh..yg kucing mus berat atas rumput aku? bila masa pulak la ko ni..salah channel ka?

~~~ kay ~~~ said...

seorg suami wajib memainkan peranannya dgn tegas di sini...

(^_^)

Water Lily said...

Kes berat ni. Wah! Ramai jadik cik sri siantan neh.

Kepada Kadok dan kekasih. Selamt berpuasa dan berhari raya.

pst..akak muskil, sapa abu & timah neh haha!

Ms thrulife said...

masalah berat ni..
kak seri siantan tak dapat nak bantu pasal kak pun tak kawen lagi.hehee..

kadok said...

kay,
betul tu sis..suami kena tegas..ujian utk dia.

kaklily,
selamat berpuasa kak..:)..abu dan timah tu ada disekeliling saya..almost every week saya jumpa..:)

kadok said...

ms thrulife,
alahh..bg aje komen..kesian dia..:p

Si Kachak Suparjo said...

Kes berat ni bang.

Ape kate ko cHreT je?
Eh, silap. Bukan ko, Abu.

Slamat hari raya bang.

p/s: Al-Baqarah ayat 286. Semuga ada pelepasan ntuk kau, dan kite sume.

~~~ kay ~~~ said...

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI 1430H
MAAF ZAHIR DAN BATIN

kadok said...

kachak,
bukan aku la bro..haihhh

kay,
selamat hari raya aidilfitri sis..:)

lin said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,色情,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女